Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Madpolitik

Mange undersøgelser viser, at for mange børn får for meget sukker. 

Sukker er tomme kulhydrater, og det eneste, de giver os, er en kortvarig følelse af energi. Sukker indeholder ingen vitaminer og mineraler, og det stjæler ens appetit, så man ikke får spist nok af de andre kulhydrater ( grønt, pasta, ris, brød o.s.v.), man har brug for.

Vi går ind for en sund kost, og spiser så vidt muligt økologisk. Eftermiddagsmåltidet kan bestå af råkost, frugt, tykmælk, hjemmebagt brød m.m.

Vi serverer måltider både med og uden kød. Hvis man som familie er vegetar, er det muligt at ens barn får udelukkende vegetariske måltider. Vi serverer ikke veganer mad og følger Københavnsk Kommunes ift. retningslinjere omkring dette.

Allergi: Hvis ens barn har allergi, finder vi selvfølgelig en løsning, så der ikke serveres noget, barnet ikke kan tåle.

 Måltider 

Det gode måltid - er et ophold i dagens aktiviteter, der giver nye kræfter og ny energi. 
I Børnehuset prioriterer vi højt, at børnene spiser samlet, dette gælder både for vuggestue- og børnehavebørn, med undtagelse af de vuggestuebørn, som måtte være faldet i søvn i løbet af formiddagen- som spiser, når de vågner. 

Vi spiser samlet stuevis, da vi mener, det giver et fællesskab og er et samlingspunkt, samt en vigtig del af den socialiseringsproces som børnene er i gang med. Man kan dog godt være på besøg på en anden stue end sin egen.

Børnene spiser i et meget forskelligt tempo, derfor skal man ikke vente til alle er færdige, men man rydder stille og roligt op, lidt efter man selv er færdig med at spise. 
Vi bestræber os på at spisningen foregår i en børne- stille og rolig atmosfære, hvor der er rum for gode snakke, hvor man kan være eftertænksom, hvile ørerne etc. 

Både i vuggestuen og børnehaven lærer børnene at blive selvhjulpne, det er lige fra at hælde op i sin egen kop til at dække bordet. Desuden lærer børnene - primært i børnehaven - at være sociale overfor hinanden ved f. eks at give skåle med mad og vandkander videre til hinanden. På alle stuer skiftes børnene til at hente frokost-og frugtvognen med en voksen, hvorefter maden præsenteres og servicen deles ud.

I børnehaven har vi faste siddepladser, når vi spiser. Vi har god erfaring med, det giver børnene en ro i forhold til overskueligheden af, hvor de skal sidde, da de netop kender deres faste plads. Ingen af børnene behøver bruge energi på at spærre pladser eller diskutere, hvem der sidder hvor, da alle børn er forberedte på, hvilken plads de har. Det giver en ro inden spisesituationen , som er rar for alle.