Sovebørn

Når man vælger at lade sit barn starte her i Børnehuset Skt. Jakob, skal man være indstillet på, at vi IKKE vækker sovende børn!

Dvs. man kan ikke ønske at ens barn kun må sove f.eks.1 time til middag for så at blive vækket.

Dette vælger vi at gøre ud fra det synspunkt, at det faktisk forstyrrer børns generelle søvnbehov at blive vækket, da børn sover, den tid de sover, da de har BRUG FOR DET!

Der er videnskabeligt belæg for, at middagsluren er med til at børnene sover godt om natten samt at barnet får en bedre eftermiddag her i institutionen, da det har fået den pause midt på dagen, som barnet har brug for. Vi mener, at barnet kan blive overtræt og utidigt ved at blive vækket, da dets søvnbehov er blevet forstyrret - og det ønsker vi ikke at udsætte barnet for.

Naturligvis skal en middagslur tilpasses barnets alder, men vi vækker heller ikke de børn i børnehaven, som må have brug for en lur. Vi sørger dog for at tilpasse det, så de ikke sover til senere end kl.15.

Vi har bla. taget udgangspunkt i Vibeke Manniches artikel fra Børn og Unge nr. 17 årgang 2013, som kan læses herunder. Der kan også læses mere uddybende i hendes bog "Børns søvn - din lille sovetryne".