Fødselsdage

Her i huset vil vi selvfølgelig gerne holde gode og festlige fødselsdage.

For de børn som bliver 1,2,3 og 4 år – holder vi fødselsdagen her i huset om eftermiddagen til frugt. Alle fødselsdage foregår uden mor eller far.

For et vuggestuebarn kan det være meget ovevældende at have hele gruppen hjemme på besøg, såvel som at skulle være de besøgende.

For børnene i børnehaven er vores erfaring, at mange af de yngste i børnehaven ikke får meget ud af at komme hjem til én, der bliver f.eks.5 år. Det kan samtidig være en stor mundfuld både at skulle gå en lang gå-tur for derefter at være til selve fødselsdagen – og skulle gå tilbage! Vi tager aldrig bussen med 22 børnehavebørn af sikkerhedsmæssige årsager!

At have mor eller far med til en fødselsdag i vuggestuen eller børnehaven, kan for rigtig mange børn være svært. Det er svært at være midtpunkt, når mor eller far er til stede, og vi oplever, at barnet får en meget bedre oplevelse uden mor eller far. Derfor fejrer vi fødselsdage uden forældre.

De børn som går i storebørnsgruppen, har mulighed for at invitere hjem en formiddag i børnehave-regi. På denne måde er der mulighed for alle at invitere hjem, når barnet går i storebørnsgruppen og man derved er gammel nok til at forstå og rumme oplevelsen. Dette kan gøres i børnehave-regi eller privat. Læs mere herom under "fødselsdage for storebørnsgruppen".

Vær rare at aftale alle fødselsdage med personalet i god tid – af hensyn til andre arrangementer– så vi kan planlægge det og aftale en dato.

Når vi holder fødselsdage, gør vi det stuevis,

I Børnehuset vil vi som udgangspunkt ikke have slik. Derfor tager vi ikke imod kager med slik. Det samme gælder for slikposer o.lignheller ikke vil blive modtaget. Til gengæld må man gerne pynte kagen fint med glasur.

Når vi holder fødselsdag i Børnehuset, gør vi meget ud af, at det er fødselaren, der er i fokus.

Børnene  må dele én ting ud til børnene, hvis man vælger at dele noget sødt ud – fx flødeboller eller ispinde/små vafler. Hvis det er kage, der deles ud får alle børn 1 stykke - også selv om der er mere tilbage.

Men man behøver jo ikke altid dele noget sødt ud – der er også mulighed for at tage boller eller frugt med. Snak gerne med de voksne på stuen, hvis man mangler en god idé.

Man skal tænke på, at vi har MANGE fødselsdage i løbet af et år i Børnehuset, så vi vil gerne sende et godt signal til børnene om, at man ikke behøver at proppe sig med søde sager. Vi vil derimod gerne sende et signal om, at det netop er fødselaren, der er den vigtigste, og at hun/han får en god dag.

En god fødselsdag er selvfølgelig også en dag, hvor fødselsdagsbarnet selv er med til at hejse flaget ude på legepladsen. Dagen i gennem står der også et flag i barnets garderobe, som markerer, hvem det er, der har fødselsdag.

Ved private fødselsdage udenfor Børnehuset, må invitationerne foregå udenom Børnehuset. Man kan finde telefonnr. på AULA. Vi opfordrer til at følge vores fødselsdagspolitik ift. hvem man inviterer hjem. Denne bliver sendt til alle nye forældre i forbindelse med opstart.