Læringsmiljø og årshjul
Vi arbejder ud fra ”Den styrkede pædagogiske læreplan” fra børne-og socialministeriet 2018.
”Et fælles pædagogisk grundlag med en række centrale elementer (blandt andet leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb), som skal udgøre den forståelse og tilgang, hvorpå der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud” samt ”Arbejdet med etablering af et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, herunder rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg. Beskrivelser af de seks læreplanstemaer samt nye, brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring for hvert tema” er centrale dele af læreplanen.
Det vil vi her i Børnehuset Skt. Jakob naturligvis tage udgangspunkt i samt arbejde med i det daglige.
Hele læreplanen kan findes her på vores hjemmeside.
Herunder kan vores årshjul læses, hvor der er fokus på de seks læreplanstemaer:
Kultur, æstetik og fællesskab, alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop, sanser og bevægelse samt natur udeliv og science.
Der er en rød tråd igennem hver periode, hvor der bliver lagt vægt på et godt læringsmiljø. Samtidig er der pile der peger frem og tilbage. Det gør de, da vi arbejder ud fra et flow i de forskellige læringsmiljøer frem for, at noget er endeligt slut. Et læringsmiljø foregår hver dag fra kl. 7.00 – 16.45/16.15 hele året rundt.
I perioder har vi ekstra fokus på forskellige temaer inden for læringsmiljøerne. Vi arbejder med zonen for nærmeste udvikling – dvs. vi har fokus på hvad både det enkelte barn og hele gruppen har behov for ift. udvikling. Vores ”DNA” er at være et fællesskab – derfor arbejder vi også meget på tværs af stuer og alder.
Den officielle læringsblomst samt vores egen læringsblomst med OMSORG i midten er vedhæftet som en separat fil.