Retningslinjer for søvn

Udarbejdet af Fagligt Center med afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger og i samarbejde med pædagogiske konsulenter for områderne

Retningslinjer for søvn i: Børnehuset Skt.Jakob

Udarbejdet dec. 2016 og evalueres løbende

Grundlæggende om søvn og den fælles faglige forståelse

Hvilke børn (aldersgrupper) sover hos os? Hvorfor?

Alle vuggestuebørn samt nogle af de yngste i børnehavn.

De sover, fordi de er små og har behov for søvn ift. deres udvikling

Bestemmes hvor ofte et barn sover, i løbet af en dag og hvor længe det sover, af individets behov for søvn, barnets alder eller af institutionens rutiner? Vækker vi børn? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Børnene sover, fordi de har et behov.

Vi vækker ikke børn! Børnehavebørnene får dog en naturlig vækning, når børnene fra legepladsen kommer ind, og der igen er ”uro” på stuen.

Hvordan sikrer vi os at alle medarbejdere introduceres til den grundlæggende faglige forståelse og alle elementerne i retningslinjerne?

Via information ved opstart og løbende opfølgning/diskussion om emnet ”søvn”

Sovefaciliteter

Hvor sover børnene? Ude/Inde? Bestemmes det af alder? Bestemmes det af alder og/eller muligheder og/eller hensyn til det enkelte barn?

Sover de i krybber, barnevogne, senge, køjesenge eller på madrasser?

Børn under 2 år sover ude i krybber eller en barnevogn.

Børn over 2 år sover indenfor i køjesende med sengeheste eller på madrasser på gulvet. Hvert barn har eget sengetøj som jævnligt skiftes.

Brug af seler

Hvornår og hvordan anvendes der seler? Følges forvaltningens anbefalinger til punkt og prikke eller delvist, og hvordan kommer dette til udtryk i praksis?

Alle børn under 2 år bruger godkendte seler.

Hvordan introducerer vi medarbejdere til brug af seler (kendskab til forvaltningens anbefalinger samt introduktion i praksis)? Hvem gør det?

Nyt personale introduceres til brugen af seler af pædagogerne i vuggestuen.

Tilsyn med børn der sover ude

Hvordan lever vi op til anbefalingerne ift. tilsyn med børn, der sover ude?

Hvem gør hvad, hvornår og hvor ofte?

Vi har lytteanlæg fra krybberum til vuggestue. Der tjekkes og er opsyn – udover lytteanlæg – både af vuggestue-og børnehavepersonalet, som er på legepladsen ved krybberummet. .

Tilsyn med børn der sover inde

Hvordan lever vi op til anbefalingerne ift. tilsyn med børn, der sover inde?

Hvem gør hvad, hvornår og hvor ofte?

Der sidder en voksen til børnene sover. Vi går ofte ind og tjekker.