Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper og værdier

Anerkendelse/omsorg 
Vi ser barnet som et menneske, der er afhængigt af et socialt samspil med de børn og voksne, der er omkring det. Det er vores opgave at møde børnene på en anerkendende måde, så de bliver set, hørt og forstået. De voksnes tilgang skal være præget af en god kontakt med børn og forældre, da dette giver tryghed og tillid. At vi har en anerkendende tilgang til børnene, skal støtte det enkelte barns specielle behov for udfordring. Det kræver, at vi voksne er nærværende og bevidste om vores ansvar. Vi må tilrettelægge en hverdag med gode rammer for barnet og drage omsorg for, at barnets samvær med andre børn bliver bearbejdet, således at barnet oplever anerkendelse og respekt i dagligdagen. 

Vi skal anerkende barnets mulighed for at sige til og fra i forhold til aktiviteter og kontakt med børn og voksne i institutionen. Dette vil give barnet gode forudsætninger for at opbygge fortrolige og tætte relationer til andre mennesker, som gerne skulle munde ud i, at barnet oplever, større selvværd og ansvarlighed for sig selv og andre. 

Medbestemmelse 
Vi ønsker at give børnene en udstrakt grad af medbestemmelse, hvor det er den voksne, der ud fra en anerkendende tilgang til børnene skaber de rammer, vi kan handle indenfor. Børnene skal have lov til at vælge, hvilke aktiviteter de vil deltage eller ikke deltage i. De kan dog ikke vælge fra over en længere periode, idet det vil begrænse deres oplevelser og erfaringer. Det er af stor betydning, at vi voksne respekterer børnenes ret til at danne venskaber på tværs af stuer og alder, og at vi tager hensyn til dette i vores planlægning. Det er også vigtigt, at vi så vidt muligt ikke afbryder børnenes leg, da en væsentlig del af deres aktivitet og læring foregår gennem leg.